Bakom fasaden, Ett Skafferi december 2014

image_pdf

Oktober 2014, åkte jag runt Sveriges sydkust på en klassisk road tripp.

Jag visste var resan började och var den skulle ta slut, det fanns några stopp planerade på vägen, men oftast var det slumpen som avgjorde var jag hamnade och var jag sov. Ibland sov jag i bilen, ibland på vandrarhem och några gånger på hotell. Jag hade önskat att det hade blivit flera nätter i bilen, men det hade hunnit bli för mycket höst och för kallt för det. Bilen hade fördelen av att jag då varken hade krav på klockslag eller plats utan kunde stanna närhelst och varhelst andan föll på.

Det blev många timmars bilåkande under de här två veckorna, och det kan synas som meningslöst men faktum var att det var väl använd tid. Tankarna susade fram genom huvudet samtidigt som milen susade förbi utanför, och såg jag något så stannade jag till och betraktade. Jag besökte fler platser och företeelser som jag aldrig någonsin hade fått se, om jag haft ett mål och en tidsplan att förhålla mig till.

Här kan ni se min resväg utefter kusten

Bloggen (dagboken)  jag skrev under resan

Besökt Ett Skafferi (december 2014 – januari 2015)

När jag kom hem började arbetet att gå igenom tusentals bilder.  400 500 bilder per dag rensade jag ner till ett par hundra medan jag var ute och åkte. Nu hemma på kammaren skulle 1791 bilder bli ett par stycken som jag ville visa upp. 12 kanske 15 bilder, som på något sätt var representativa för resan, men som också kunde fås att hänga ihop. Temat ”Bakom fasaden”, bestämde jag mig för på fjärde genomtittningen och då, då när jag bestämde mig för det temat så var det bara ord som poppade upp någonstans ifrån, som kändes bra och så fick det bli. Nu när jag skriver den här texten, ett par veckor efter bildarbetet så inser jag hur väl det passar.

För under alla dessa mil, så var en av de vanligaste funderingarna varför hade jag gjort det här, eller varför hade jag gjort så, en resa in bakom min egen fasad.

• 01. Bakom fasaden
  • 150 x 84cm
  • Polyveaw på kilram
  • Stångehuvud naturreservat
  • pris 4 000 kr nr 1/5

bild, bakom fasaden

Stånge huvuds naturreservat är ett föredetta rödgranit brott utanför Lysekil, massor av häftiga klippor, branta och livsfarliga eller runda och solvänliga. Det blåste inte så mycket den här dagen, men ändå tillräckligt för att vågorna skulle slå flera meta upp i luften när de träffade klippan. Ett av Lysekils absolut mest fotograferade hus, ligger här ute, så jag tittade ut och upp.

• 02. Här och nu, Gud
  • 48 x 40cm
  • Wannås
  • pris 2 750 kr nr 1/5

Bild, Här och nu, Gud

Wanås är en fantastiskt plats, ett sinnligt möte mellan natur människa och konst där konsten får ta fysisk plats i tid och rum. Det här är A House for Edwin Denby av Robert Wilson.

• 03. Farfar
  • 54 x 50cm
  • Brösarps museijärnväg
  • pris 2 750 kr nr 1/5

Bild, Farfar

Min farfar var med och startade Brösarps Museijärnväg för en väldans massa år sedan. Deras första ånglok J1393, döptes efter honom, men står nu som ett projekt en bit bort på området. Det här är en detaljbild av 1183 som är det lok de trafikerar järnvägen med nu.

• 04. Tonåring
  • 21 x 17cm
  • Kåseberga
  • pris 2 000kr nr 1/5

Bild, Tonåring

Kåseberga var, så här utanför säsongen, ett litet föredetta sömnigt fiskeläger. Den här kepsen hittade jag uppsatt på en pinne nere vid strandkanten, ett strandfynd som med tanke på hur sliten tycket var kan ha färdats många många sjömil över havet.

• 05. Pensionär
  • 25,5 x 34,7cm
  • Vik
  • pris 1 000 kr nr 1/5

Bild, Pensionär

Vik, en pittoresk liten håla där den här gamla traktorn står och vaktar inloppet till hamnen, efter att de jämngamla fiskarna har gett sig ut med näten.

• 06. Väktare
  • 25,5 x 34,7cm
  • Vikhög
  • pris 1 000 kr nr 1/5

Bild, Väktare

Vikshög gick jag runt en sen kväll och där borta bakom horizonenten står Barsebäck med sin kalla stora iskalla betongklumpar som innehåller helveteseldesn värme. Funderar på varför man valt att inte dekorera, försköna eller utsmycka de här byggnaderna.

• 07. Täckelse
  • 41,8 x 34,6cm
  • Stenshuvuds naturreservat
  • pris 2 500 kr nr 1/5

Bild, Täckelse

Stenshuvuds naturreservat, stranden, blåsten, saltstänken.

• 08. Idyll
  • 55 x 41cm
  • Vikhög
  • pris 2 200kr nr 1/5

Bild, Idyll

Vikshög tagen samma kväll som Väktare, fast den bilden tog från en annan position. Vindsurfare, fåglar och fiskare i solnedgången, kan inte bli så mycket mer idylliskt, förutom då att Barsebäcks båda reaktorer ligger precis utanför till höger i bilden.

• 09. Utestängd
  • 41,8 x 33,8cm
  • Vilshäradsstrand
  • pris 1 750kr nr 1/5

Bild, Utestängd

Vilshärads naturreservat, en av västkustens fina sandstränder har jag just lämnat och jag är på väg tillbaka till bilen, kan vända om när som helst och gå tillbaks och slå mig ner på stranden.

• 10. Innanför
  • 50 x 40,3 cm
  • Stenshuvud naturreservat
  • pris 2 500kr nr 1/5

Bild, Innanför

Stenshuvuds naturreservat. Vem vet barn eller vuxen men någon har hittat en perfekt sten, ett par uppspolade glasögon och lite tång, natur och människa skapar tillsammans

• 11. Fårskalle
  • 41,4 x 36,8cm
  • Alé Stenar
  • pris 1 500 kr nr 1/5

Bild, Fårskalle

Alé stenar på väg upp mot stensättningen så finns det stora skyltar som talar om att här finns frigående får och kor, betar och håller landskapet öppet. Håll hundar kopplade för fåren kan anfalla. När jag då möttes av dess tysta bligande varelser, valde jag att ta en lång omväg.

• 12. På andra sidan
  • 52,5 x 42,5cm
  • Alé stenar
  • pris 2 250 kr nr 1/5

Bild, På andra sidan

Alé stenar, klockan sex en morgon i oktober. Parkeringsplatsen är jättestor, men nu är det bara jag och två tyska turister, där en pratar svenska, samt en hund som är här.